دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آذر ماه 1399

دوربين مداربسته / نصب دوربين مداربسته / مقالات تخصصي دوربين هاي مدار بسته

توليد محتوا در بازاريابي درونگرا

۳۲ بازديد

همانطور كه در مقاله اول اشاره شد، توليد محتوا اساس كار ديجيتال ماركتينگ مي باشد. اما اينكار به عناوين و روشهاي مختلفي مي تواند صورت گيرد. گاهي محتوايي توليد مي شود كه پيام را در معرض ديد عموم قرار مي دهد. هدف از اين نوع محتوا اين است كه هر چه بيشتر در فضاي عمومي انلاين توسط افراد بيشتري خوانده و ديده شود. به طور مثال بنرهاي تبليغاتي كه بالاي اغلب وب سايتها مشاهده مي كنيد شامل اين نوع محتوا هستند.

مشابه اين نوع توليد محتوا در ديجيتال ماركتينگ، در فضاي فيزيكي مي توان به بيلبردهاي تبليغاتي اشاره كرد كه در هر مكان عمومي به چشم مي خورند و سعي دارند با طراحي هاي گوناگون و توليد محتواي عميق تر (شعارهاي تبليغاتي و ...) هر بيننده اي را به خود جذب و به مشتري تبديل كنند. در واقع مخاطب اين نوع محتوا عموم مردم است.

 

توليد محتوا در بازاريابي درونگرا

اما از طرفي بازارياباني كه استراتژي توليد محتواي درونگرا را در پيش مي گيرند، محتوايي توليد مي كنند كه مشتريان خاص خود را نشانه گرفته و سعي دارد آنها را به سمت وب سايتشان جذب كند. در اين محتوا چيزهايي ارائه مي شود كه مفيد و مورد نياز مشتريان باشد.

در نهايت بازاريابي محتوا يا درونگرا روشي است كه دارايي هاي ما در فضاي ديجيتال ماركتينگ را به كار مي گيرد تا (با توليد محتواي مناسب) مشتريان بالقوه را در فضاي آنلاين به كالا يا خدمات خود جذب و نزديك كند، لذت ببخشد و در نهايت به مشتريان بالفعل تبديل كند.

 

كدام نوع محتوا؟

ديجيتال ماركتينگ تمامي اين دو نوع توليد محتوا را در بر مي گيرد. مي توانيم با توضيحات فوق، اين روشهاي توليد محتوا را دو نوع بازاريابي درونگرا و برونگرا بناميم.

ديجيتال ماركتينگ همچنان شامل ايجاد خريداران با استفاده از شناسايي نيازهاي مخاطبان شما و ايجاد محتواي آنلاين با ارزش است. با اينحال نمي توان گفت چه تجارتي بايد دقيقا توليد چه مدل محتوايي را در كار ديجيتال ماركتينگ خود بگنجاند. نوع محتواي توليدي بستگي به نيازهاي مخاطبين شما در مراحل مختلف خريد دارد. در درجه اول محتواي شما بايد به مخاطبان كمك كند تا به اهداف خود برسند و بر چالش هاي روبه رو پيروز شوند.

در مرحله بعد شما بايد به اين فكر كنيد كه مشتريان در كدام مرحله آمادگي اين را دارند كه محتواي توليد شده را استفاده كنند. براي تشخيص اين امر نياز به نقشه محتوا داريد كه در مطلب ديگر به آن پرداخته ايم.

1)      http://webdesigner55.rozblog.com/post/32

2)      http://seo-webdesigner.niloblog.com/p/29/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA

3)      http://webdesigner-seokar.famblog.ir/post/31

4)      http://webdesigning-seokav.famblog.ir/post/25

5)      http://seo-webdesigning.avablog.ir/post/25/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF+%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C+%D9%88%D8%A8+%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA+%D9%87%D8%A7+

http://web-design-seo.bigsite.ir/post-178870.html

آيا ديجيتال مارتينگ مناسب تمام حرفه هاست؟

۳۵ بازديد

 

 

يك پاسخ شفاف براي اين سوال داريم: بله، ديجيتال ماركتينگ براي تمامي مشاغل و حرفه ها مناسب و حتي لازم است. قبلا اشاره كرديم كه ديجيتال ماركتينگ در واقع يك روش مدرن بازاريابي است كه به دليل وجود دنياي ديجيتال پديد آمده. چه كسي مي تواند انكار كند بازاريابي براي شغلي نياز نيست؟ هر حرفه و يا هنري كه داشته باشيد، بايد بتوانيد آن را هر چه بهتر ارائه دهيد. ديجيتال ماركتينگ راه ارائه شما در فضاي ديجيتال است.
مستقل از نوع محصول يا خدمات شركت، بازاريابي ديجيتال همواره شامل تبديل مخاطبان به خريداران با كمك شناخت نياز مخاطب و توليد محتواي آنلاين با كيفيت و ارزشمند است. با اين وجود، اينطور نيست كه همه شركت ها بايد با استراتژي مشابهي ديجيتال ماركتينگ را پيش ببرند.

براي تجارت B2B

اگر شركت شما از اين دسته است، احتمال مي رود تمركز اصلي در ديجيتال ماركتينگ بر روي ايجاد رهبري آنلاين با هدف نهايي صحبت با فروشنده باشد. به همين دليل نقش استراتژي شما جذب و تبديل با كيفيت ترين رهبري براي فروشندگانتان از طريق وبسايت و ساير كانالهاي ديجيتالي مي باشد.
علاوه بر وبسايت، احتمالا به دليل تمركز بر شركت ها و سازمان ها، ممكن است روي ساير كانال هاي متمركز بر حرفه مانند LinkedIn نيز وقت صرف كنيد. چون مي دانيد مخاطبانتان در اينجا به صورت آنلاين وقت مي گذارند.

براي تجارت B2C

اگر كمپاني شما از نوع B2C است، بدون شك تمركز بر افراد بيشتر است. بسته به قيمت محصولاتتان، هدف ديجيتال ماركتينگ در اين مدل، جذب مخاطبان به طور مستقيم به وبسايت و تبديل آنها به مشتري بدون صحبت با فروشندگان خواهد بود. در اين روش تمركز كمتري بر رهبري از طريق فروشندگان وجود دارد. به جاي آن تمركز بر ايجاد يك مسير براي خريدار، از لحظه ورود به سايت تا زمان خريد مي باشد. اين مسير را اصطلاحا buyer’s journey مي ناميم. چون مانند سفري است كه ما براي خريدار در طول حضور در سايت طراحي مي كنيم. اين مفهوم به اين معناست كه اغلب در اين روش، تاكيد بر ويژگي هاي محصولات در محتواي وبسايت در قيف بازاريابي بيشتر از چيزي است كه براي روش B2B به كار مي رود.

  1. http://seo-webdesign.loxblog.com/post/21/%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA%20/%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86%20%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%D8%AF%D8%A7%D9%85%20(Dome).htm
  2. https://seo-ir.persianblog.ir/MBWyy7xRA3IAQL3GRMa6-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F
  3. http://webmaster.sitearia.ir/post-332087.html
  4. http://seowebmaster7.sitearia.ir/post-332088.html
  5. http://webdesigner.sitearia.ir/post-332089.html

گوگل amp چيست؟

۴۰ بازديد

صفحه وبسايت شما سه راه دارد تا در موبايل‌ها به خوبي نشان داده شود نخست ساختن يك اپليكيشن در دو نسخه اندرويد و ios و دوم ريسپانسيو كردن قالب فعلي تا در نمايش موبايل و دسكتاپ به دو صورت نمايش داده شود اما جديدترين راه را گوگل در اختيار شما قرار داده است و آن هم ساخت يك صفحه گوگل amp است.

اين كه كدام يك بهتر است موضوعي است كه شما آن را مشخص مي‌كنيد اما اگر سرچ هاي گوگل را مي‌خواهيد گوگل amp ها يكي از بهترين انتخاب‌ها هستند.

پل شاپيرو Paul Shapiro در مقاله خود كه در سايت سرچ انجين لند منتشر كرده به خوبي به چند و چون فني ساخت يك صفحه  گوگل amp  پرداخته است. با نوين ماركتينگ همراه باشيد تا نسخه بسيار كاملي از اين مقاله را به فارسي مطالعه كنيد.

تمام اطلاعات اين مقاله و نكاتي بسيار فراتر مي تواند در تماس شما با تيم طراحي سايت نوين ماركتينگ در اختيار شما قرار بگيرد

امروزه پروژه Google Accelerated Mobile Pages ) AMP) آغاز به كار كرده است. آيا براي آن آماده هستيد؟ در اين مقاله امروز، من براي شما نمايي كلي از اين كار ارائه مي‌دهم و به شما نشان مي دهم كه چگونه كار با آن را شروع كنيد.

گوگل amp چيست؟

در اكتبر ۲۰۱۵ ، گوگل اعلام كرد صفحات موبايلي پرشتاب (AMP) يا گوگل amp، يك چارچوب با قابليت دسترسي بالا براي ايجاد صفحات وب موبايل براي بارگيري سريع است. اين تئوري از روي ايده اصلي باز طراحي شده، كه ناشران، و به عبارت بهتر وبمستران را قادر مي‌سازد به راحتي و با سرعت نتيجه و تجربه كاربر را براي بازديدكنندگان سايت خود از طريق تلفن همراه بهبود ببخشند، بي قرباني كردن درآمد تبليغاتي كه ممكن است به آنها متكي باشند.

با وجودي كه توسعه دهندگان با تجربه، اغلب با بهينه سازي عملكرد خود به صورت فشرده مي‌توانند نتايج مشابهي را به دست آورند، اما اكثر وبمستران به علت محدوديت منابع، اين مسئله را ناديده مي‌گيرند.گوگل AMP اجازه مي‌دهد تا اين بهينه سازي‌ها بدون تغيير حالت اوليه وب موبايل به راحتي به دست آيد.

همچنين اين تكنولوژي مزاياي مهمي را در بر خواهد داشت. استفاده از گوگل amp در آينده از سوي گوگل و ساير شركت‌هاي برجسته وب و فن آوري مورد تشويق فراواني قرار مي‌گيرند.

 AMP چگونه كار مي كند؟

اساسا يك چارچوب كلي براي ايجاد صفحات وب موبايل وجود دارد، كه سه بخش اساسي دارد:

  1. AMP HTML: يك زير مجموعه از HTML است، اين زبان نشانه گذاري داراي تعدادي از تگ‌هاي سفارشي و خواص متعدد است و در كنار آن محدوديت‌هاي بسياري نيز دارد. اما اگر شما با HTML معمولي آشنا هستيد، نبايد تطبيق صفحات موجود با HTML AMP برايتان دشوار باشد. براي جزئيات بيشتر در مورد تفاوت AMP HTML با HTML اصلي، لينك AMP Project’s list of required markup را بررسي كنيد.
  2. AMP JS: يك چارچوب كلي از جاوا اسكريپت براي صفحات تلفن همراه است. AMP JS در بيشتر موارد، مديريت منابع و بارگيري غيرمستقيم بارگيري با زمان‌هاي مختلف را مديريت مي‌كند. لازم به ذكر است كه استفاده از جاوا اسكريپت به عنوان عضو سوم همراه با AMP مجاز نيست.
  3. AMP CDN: يك شبكه ارائه محتواي اختياري است، كه براي نمايش صفحات AMP به صورت اختياري به كار گرفته مي‌شود، تا اين صفحات را كش (cache) كند و به طور خودكار برخي از موارد بهينه سازي عملكرد را بر روي آنها انجام دهند.


چگونه سايت خود را گوگلAMP كنيم؟

براي شروع، شما بايد حداقل دو نسخه از هر صفحه سايت خود ايجاد كنيد: نسخه اصلي صفحه شما كه معمولا كاربران آن را با كامپيوتر مشاهده مي كنند، و نسخه دوم همان نسخه گوگل AMP است.

از آنجايي كه گوگل AMP استفاده از چيزهايي مانند عناصر فرم و جاوا اسكريپت را به صورت شخص ثالث اجازه نمي‌دهد، در اين حالت احتمالا قادر نخواهيد بود كه فرم اصلي سايت، بخش نظرات و برخي از عناصر ديگر كه ممكن است براي داشتن يك صفحه در يك پياده سازي استاندارد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، را به كار ببريد. اگر چه در حال حاضر با استفاده از فريم‌هايي هك شده (a hack using iframes)، راه حلي براي اين موضوع فراهم شده است.

همچنين احتمال دارد كه شما مجددا قالب سايت خود را بازنويسي كنيد تا محدوديت‌ها را برطرف نماييد. مثلا، تمام CSS هاي AMP بايد داخلي (in-line) و كمتر از ۵۰ كيلوبايت باشند. با توجه به حجم فونت‌هاي سفارشي بارگذاري شده، بايستي فونت‌ها با استفاده از يك افزونه ويژه amp-font نوشته شوند تا بتوانند بهتر بارگذاري شوند.

موارد چند رسانه‌اي را به طور خاص در گوگل AMP استفاده كنيد. براي مثال، براي به كار گيري تصاوير نياز به استفاده از تگ amp-img داريد تا اين تگ‌ها سفارشي شوند و بايد شامل عرض و ارتفاع صريح باشند.

 هنگام تبديل يك وب سايت به قالب گوگل AMP، تا جايي كه ميتوانيد از ويژگيهاي عرض و ارتفاع استفاده نكنيد، اين مسئله ميتواند يك مشكل بزرگ باشد.

علاوه بر اين، اگر تصاوير شما GIF هاي متحرك است، شما بايد از مولفه‌هاي جداگانه AMP-anim جداگانه استفاده كنيد.

مانند تصاوير، يك تگ سفارشي براي جاسازي ويديوها وجود دارد كه بايد به صورت HTML5 از آن استفاده كنيد، نام اين تگ سفارشي amp-video است، با اين حال براي تعبيه كردن ويديوهاي يوتيوب، كه اكثريت ويديوهاي موجود در وب در آن قرار دارد، يك كامپوننت توسعه يافته جداگانه، به نام amp-youtube وجود دارد.

همچنين براي پشتيباني از مواردي مانند نمايش اسلايد در گوگل AMP مي‌توان از تگ‌هاي amp-carousel و براي تصوير lightboxes از amp-image-lightbox استفاده كنيد. براي رسانه‌هاي اجتماعي مانند توييتر، اينستاگرام، فيس‌بوك، پينترس و … از كامپوننت‌هاي توسعه يافته گوگل  AMPتوسط خودشان بايد استفاده كنيد.

استفاده از اين تگ ها و اجزاي يا كامپوننت‌هاي توسعه يافته دشوار نيست. آنها فقط نياز به برنامه ريزي و به كار گيري در طراحي سايت شما دارند.

براي اينكه گوگل و ديگر فناوري‌هاي پشتيبان از پروژه گوگل AMP ، نسخه AMP صفحه شما را شناسايي كنند، شما بايد نسخه اصلي صفحه را تغيير دهيد. صفحه اصلي شما بايد تگ‌هاي زير را داشته باشد، اساسا يك تگ استاندارد براي صفحات AMP :

 

صفحه Discovery AMP همچنين اشاره مي‌كند كه برخي از پلتفرم‌هايي كه از گوگل AMP پشتيباني مي‌كنند، براي مشخص كردن نوع محتواي صفحه متا داده Schema.org دارند. (در حال حاضر “مقاله”، “دستور غذا”، “بررسي” و “ويدئو” به عنوان نمونه‌اي از اين صفحه‌ها در GitHub ليست شده‌اند.)

علاوه بر اين، اين مسئله نشان مي‌دهد كه متا داده Schema.org  الزامي است كه محتوا را در نسخه نمايشي دمو در Google Search news carousel مورد تست قرار دهيد. بنابراين اگر شما در تلاش براي به دست آوردن آينده پرسودي از گوگل با اجراي گوگل AMP هستيد، مطمئن شويد كه طرح شما درست است!

چگونه مي توانم با تبليغات در گوگل AMP كسب درآمد كنم؟

افزايش ناگهاني مسدود كننده‌هاي تبليغاتي، كسب درآمد از وب سايت را براي وب مسترها دشوار كرده است. براي برخي از كاربران، بهبود زمان بارگذاري وب سايت انگيزه‌اي براي بلوك كننده‌هاي تبليغاتي است، تبليغاتي كه مي‌تواند در بهبود سرعت مرور صفحه كمك كند به عدم مسدود شدن شما كمك مي‌نمايد. گوگل AMP پاسخي به اين موضوع در نظر گرفته است و بيان مي‌كند كه:

يكي از هدف‌هاي پروژه صفحات موبايلي پرشتاب اين است كه كاربر محور باشد، اگر در درك اين مهم موفق باشيد كسب درآمد از طريق تبليغات در حالت وب تلفن همراه براي شما تضمين مي‌شود. اين چهارچوب، با هدف پشتيباني از طيف گسترده‌اي از فرمت‌هاي تبليغاتي در صفحات موبايلي پرشتاب است.

در نتيجه، تعدادي از محبوب‌ترين شبكه‌هاي تبليغاتي كه در حال حاضر با استفاده از كامپوننت توسعه يافته amp-ad  كار مي‌كنند و احتمالا نسخه‌هايي با سازگاري بيشتر آن‌ها در راه است مي توان از اين موارد نام برد:

  • Amazon A9 (آمازون A9)
  • AdReactor (راكتور آگهي)
  • Google AdSense (گوگل ادسنس)
  • AOL AdTech (اي او ال ادتچ)
  • Google Doubleclick (گوگل دابل كليك)
  • Flite (فليت)
  • Taboola (تابولا)
  • Adform (اد فرم)
  • DotAndAds (دات اند ادز)
  • plista (پليستا)
  • Smart AdServer (ادسرور هوشمند)
  • Yieldmo (يلدمو)

اگر مي‌خواهيد ببينيد به چه صورت است، نمونه‌هاي هر شبكه تبليغاتي در فايلهاي .md در صفحه GitHub AMP  قابل مشاهده است (within the .md files on AMP’s GitHub page).

اگر كسب و كار شما پيچيده‌تر از اين حرف‌ها است – با استفاده از اشتراك paywalls– يا اطلاعات لازم براي اجراي آن در AMP وجود دارد، يا با استفاده از افزونه “AMP Access” مي‌توانيد اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

گوگل AMP

 

آيا AMP  را مي‌توان آناليز كرد؟

بله در واقع، آناليز در AMP بسيار هوشمند است. براي جلوگيري از رديابي و تجزيه و تحليل چندگانه در رابطه با كند شدن سايت، آنها سياست “اندازه گيري يك بار، گزارش بسيار” را اجرا مي‌كنند. دو راه براي فعال كردن عملكرد تجزيه و تحليل AMP براي وب سايت شما وجود دارد:

  • عنصر Amp-Pixel: اين عنصر يك تگ ساده است كه مي تواند براي شمارش صفحات نمايش به عنوان يك پيكسل رديابي معمولي، با استفاده از يك درخواست GET استفاده شود. تعدادي متغير وجود دارد كه مي توانيد از طريق آنها عبور كنيد، مانند: DOCUMENT_REFERRER و Title.
  • كامپوننت توسعه يافته Amp-Analytics: اين كامپوننت كمي پيشرفته تر از Amp-Pixel است. شما مي‌توانيد براي پياده‌سازي تحليلي در سايت خود از آن استفاده كنيد، زيرا اين كامپوننت سطح بالايي از امكان تنظيمات براي تعاملات و تجزيه و تحليل را فراهم مي‌كند.

اگر تلاش نكنيد كه Google Analytics  روي سايت شما كار كند، amp-analytics  از دست مي‌رود. شما بايد كتابخانه ضروري جاوا اسكريپت را در اضافه كنيد و سپس آن را از طريق JSON در بخش صفحه خود پيكربندي كنيد.

اگر به Google Analytics در AMP علاقمند هستيد، بخش AMP Analytics section on their developer page را بررسي كنيد.  در اينجا چند مثال از پياده سازي آن وجود دارد.

AMP  در گوگل به چه چيزي شبيه است؟

گوگل نسخه ي نمايشي از ويژگي هاي AMP را در SERP شبيه‌سازي كرده است. شما مي توانيد با رفتن به g.co/ampdemo  با تلفن همراه خود آن را امتحان كنيد (يا نمونه آن را در Developer Tools Chrome مشاهده كنيد). سپس، چيزي شبيه به “Mars” را جستجو كنيد. شما در اين صفحه AMP  با يك اسلايدر رو به بالا، رو به رو مي شويد.

براي تجربه مرور در SERP، روي يكي از اين موارد كليك كنيد. شما مي توانيد يك يا چند مقاله ديگر را فعال كنيد. اين تجربه متفاوت صرفا از صفحات AMP منتشر شده است.

چندين ناشر مهم را مي توان در اين نسخه نمايشي پيدا كرد، مانند Guardian )example AMP page) و  Washington Post (example AMP page).

گوگل ampچگونه ميتوانمAMP را  در WordPress شروع كنم؟

يكي از ساده ترين راه هايي كه دستان خود را با AMP كثيف مي‌كنيد اين است كه آن را در وب سايت وردپرسي خود اجرا كنيد. يك پلاگين رسمي توسط Automattic / WordPress توسعه يافته است و اغلب در GitHub به روز رساني مي شود.

مرحله ۱: نصب پلاگين رسمي وردپرس

براي شروع، به صفحه amp-wp GitHub برويد و روي دكمه Download ZIP كليك كنيد.

گوگل AMP

شما مي توانيد اين افزونه را در سايت وردپرسي خود همان‌طور كه هر افزونه وردپرس ديگر را نصب مي‌كنيد، نصب نماييد.

پس از نصب، شما به سادگي بايد “/ /amp ” را به صفحه اضافه كنيد (يا اگر پيوند يكتاي خوبي نداشته باشيد، مي توانيد به جاي آن “?amp=1” را اضافه كنيد).

مرحله ۲: اعتبار سنجي و تنظيمات

در نهايت، كنسول جستجوي گوگل بايد نسخه  گوگل AMP صفحات شما از طريق تگ rel = “amphtml”  كه توسط شما اضافه شده است، تشخيص دهد، عمدتا در اين صورت به صفحات مقالات شما اعتبار مي دهد. تنها مشكل موجود، كه من تاكنون با آن مواجه شده ام، اين است كه تغييرات را سريعا تشخيص نمي‌دهد. اگر چيزي را برطرف يا اصلاح كنيد، ممكن است براي چند روز آن را نشان ندهد.

گوگل AMPپيشنهاد مي‌كنم با استفاده از تركيبي از فرآيند تأييد اعتبار كنسول جستجو و Chrome، فرايند اعتبار سنجي را انجام دهيد. براي استفاده از فرآيند تأييد اعتبار در Chrome، به يكي از صفحات AMP خودتان در Chrome برويد و “development = 1# ” را به انتهاي URL اضافه كنيد. براي باز كردن ابزارهاي توسعه دهنده Chrome و بالا بردن در Console بايستي   Control + Shift + I را وارد نماييد.

ممكن است لازم باشد كه صفحه را تازه سازي و به روز رساني كنيد، اما زماني مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد كه، بيان شود كه “AMP  موفق و معتبر است(AMP validation successful)” و يا ليستي از مواردي كه بايستي ويرايش شود به شما داده شود.

گوگل AMPبه احتمال زياد اين كار، به سادگي نصب پلاگين وردپرس نخواهد بود و شما بايد تمام صفحاتي را كه مايليد به صورت صفحات موبايلي پرشتاب باشند را، بررسي و تأييد كنيد.

بسته به نحوه قالب بندي مقالات و صفحات شما، ممكن است لازم باشد براي دريافت اعتبار تغييراتي را در صفحات AMP انجام دهيد. رايج ترين مشكلاتي كه در اين زمينه براي من شخصا پيش آمد در رابطه با مشخص كردن ويژگي‌هاي ارتفاع و عرض تصاوير و اصلاح كدهاي جاسازي شده قديمي يوتيوب كه از https استفاده نمي كردند، بود.

مرحله ۳: نشانه گذاري طرح با منظور گرفتن تاييديه

همان‌طور كه قبلا نيز ذكر شد، نشانه گذاري طرح معتبر در صفحات گوگل AMP شما اهميت زيادي دارد. براي تست صفحات خود از لحاظ اعتبار سنجي، مي توانيد از ابزار Google’s Structured Data Testing Tool استفاده كنيد. مشكلاتي كه من تا به حال در اين رابطه با وردپرس داشتم در باب نمايش لوگوي يك بخش منتشر شده بود و نياز بود كه تغييراتي در اين افزونه ايجاد شود.

فايل class-amp-post-template.php را از طريق FTP يا داخل داشبورد وردپرس خود ويرايش كنيد (به Plugins> Editor برويد و سپس AMP را انتخاب كنيد) و تغيير دهيد:

[php]
if ( $site_icon_url ) {
$metadata[‘publisher’][‘logo’] = array(
‘@type’ => ‘ImageObject’,
‘url’ => $site_icon_url,
‘height’ => self::SITE_ICON_SIZE,
‘width’ => self::SITE_ICON_SIZE,
);
}
[/php]

به:

[php]
$metadata[‘publisher’][‘logo’] = array(
‘@type’ => ‘ImageObject’,
‘url’ => ‘http://domain.com/wp-content/uploads/logo-60.png’,
‘height’ => 60,
‘width’ => 170,
);
[/php]

اطمينان حاصل كنيد كه URL را با مسير لوگوي منتشر شده خود جايگزين كرده‌ايد و ارتفاع و عرض را به پيكسل مشخص كنيد. شما مي توانيد اطلاعات مربوط به markup here را در اينجا پيدا كنيد، كه اين مقاله مشخص مي كند كه “به طور ايده آل، لوگو دقيقا ۶۰ پيكسل بلندي و  ۶۰۰ =>پيكسل بايد داشته باشد.”

مرحله ۴: كار با Google Analytics با كمك پلاگين AMP WordPress

فايده يك وبسايت وقتي شما نتوانيد آن را با آناليتيكس تحليل كنيد، چيست؟ وردپرس پلاگين AMP AM-analytics را خود به خود فعال نمي‌كند، اما فعال كردن آن بسيار ساده است.

براي كار با Google Analytics بايستي پلاگين AMP وردپرس را فعال كنيد، فايل amp-post-templates-actions.php  (فايل هاي مختلف قبلا ذكر شده) را ويرايش كنيد، يا از طريق FTP در داخل داشبورد وردپرس خود به Plugins> Editor برويد و سپس ” AMP” را انتخاب كنيد، و به پايان آن اضافه كنيد:

 

[php]

add_action( ‘amp_post_template_head’, ‘amp_post_template_add_analytics_js’ );

function amp_post_template_add_analytics_js( $amp_template ) {

$post_id = $amp_template->get( ‘post_id’ );

?>

 

 

}

add_action( ‘amp_post_template_footer’, ‘xyz_amp_add_analytics’ );

function xyz_amp_add_analytics( $amp_template ) {

$post_id = $amp_template->get( ‘post_id’ );

?>

 

 

 

 

}

[/php]

اطمينان حاصل كنيد كه UA-XXXXX-Y را تغيير دهيد تا نمايه مالك گوگل آناليز وب سايت شما را نشان دهد.

حالا صفحات AMP خود را مجددا تأييد كنيد و در اين حال بايد تنظيمات پايه AMP را براي وب سايت وردپرس خود فعال كنيد.

نتيجه گيري

AMP يك راه نسبتا آسان براي بهبود سرعت وب سايت شما در تلفن‌هاي همراه فراهم مي‌كند. با نزديك شدن به پايان ماه فوريه و اخبار گوگل، ساعت‌هاي كار منظم را از طريق Hangouts انجام مي دهيم (hours via Hangouts)، مي توانيم انتظار داشته باشيم گوگل به زودي راهي براي ادغام آنها پيدا نمايد. به نظر مي رسد كه به پروژه AMP، حتي فيس بوك نيز ممكن است واكنش نشان دهد. اخيرا تصميم گرفته است تا امكان باز شدن فوري را براي همه  وبمسترها باز كند.

آيا شما يك وبمستر هستيد؟ اگر اين چنين است، شما بايد به فكر صفحات موبايلي پرشتاب  باشيد.

فناوري هاي جديد هيجان انگيز در راه است. آيا amp  شده ايد؟

الكسا چيست؟

۴۰ بازديد

آيا افزايش رتبه الكسا شما را نگران مي‌كند؟ پس حتماً از كاهش الكسا هم بسيار خوشحال مي‌شويد. بيشتر كساني كه مي‌دانند رتبه الكسا چيست سعي مي‌كنند بتوانند سايت خود را به رتبه‌هاي كمتر برسانند. سال بزرگ اين است كه كاهش الكسا چگونه امكان پذير است؟ ابتدا بهتر ميدانيم در مورد اهميت الكسا صحبت كنيم. رتبه الكسا همانند يك قيمت گذاري مجازي بر روي كسب و كار و سايت آن است كه به مشتريان، شركت‌هاي تبليغاتي، رقبا و بسياري از افراد كه با درگاه اينترنتي شما كه همان سايت است، سر و كار دارند، نشان مي‌دهد تا چه حد سايت و كسب و كارتان مهم و تأثيرگذار است. افراد زيادي هستند كه از بررسي رتبه الكسا در نهايت به ارزيابي اوليه از ارزش و گستردگي كسب و كار شما مي‌رسند. به همين دليل شما نياز به كاهش رتبه الكسا داريد.

 

الكسا چيست؟

اگر با الكسا و رتبه‌بندي آن آشنايي نداريد، بايد گفت كه اين شاخص ساده از عملكرد وب‌سايت به شما و ديگران نشان مي‌دهد كه وب‌سايت شما در مقابل ديگر وب‌سايت‌ها در چه رتبه‌اي از اينترنت قرار داد. هر چه اين عدد كمتر شده باشد، سايت شما محبوبيت و همچنين عملكرد بهتري داشته است. رتبه يك الكسا متعلق به سايت گوگل است. به اين ترتيب شما هر چقدر از يك رتبه بيشتري داشته باشيد، محبوبيت كمتري هم خواهيد داشت.

دو عبارت متفاوت كاهش رتبه الكسا و افزايش رتبه الكسا شايد در اين قسمت شما را گيج و گمراه كرده است. اما در ادامه به شكل واضحي خواهيد فهميد كه هر كدام در چه موقعيتي بايد استفاده شوند.


رتبه الكسا و محبوبيت در ايران

زماني كه رتبه سايت شما به زير دو ميليون رسيده باشد، مي‌توانيد تخميني از محبوبيت آن در ميان سايت‌هاي ايراني هم تخمين بزنيد. به اين ترتيب اگر سايت شما هنوز رتبه الكساي بالاي دو ميليون دارد، بهتر است به فكر محبوبيت آن در ايران نباشيد.

تخمين واژه‌اي بود كه از آن در عبارت بالا استفاده كرديم. در حقيقت رتبه الكسا يك شاخص نسبي است كه تغييرات آن نه تنها به سايت و محتواي شما بلكه به وضعيت لحظه‌اي ديگر سايت‌هاي دنيا هم بستگي دارد. خودتان را در پيست مسابقه‌اي تصور كنيد كه ديگر دوندگان مي‌توانند تعيين كننده رتبه شما در پايان مسابقه باشند. كاهش رتبه الكسا كار انچنان سختي نيست و فقط بايد فنون آن را بدانيد.

 

رتبه‌بندي ساب دامين

در بيشتر موارد رتبه الكسا فقط و فقط به دامنه اصلي سايت اختصاص داده مي‌شود و براي ساب دامين هيچ‌گونه رتبه‌بندي در نظر گرفته نمي‌شود. همچنين رتبه‌هاي مجزايي براي صفحات ديگر وب‌سايت شما توسط الكسا لحاظ نمي‌شود. اما در برخي موارد مشاهده شده است كه الكسا براي ساب دامين از يك دامنه اصلي بزرگ نيز رتبه‌بندي مجزا در نظر گرفته است.

 

الكسا و صيد اطلاعات

براي كاهش الكسا لازم است بدانيم كه الكسا چگونه به جمع‌آوري داده‌هايش مي‌پردازد. پنل داده الكسا جايي است كه مقدار زيادي از داده‌ها به صورت لحظه‌اي پردازش و ذخيره‌سازي مي‌شوند. زماني كه شما و ميليون‌ها انسان ديگر در اينترنت صفحات را جستجو و بازديد مي‌كنيد، آمار شما در پنل الكسا ثبت مي‌شود. بر همين اساس است كه الكسا يك رتبه‌بندي قابل قبول از ميزان محبوبيت سايت شما بر اساس ميزان بازديد ديگران از آن مي‌دهد.

پنل الكسا در گذر زمان پيشرفت‌هاي زيادي داشته است و اكنون مي‌تواند داده‌هاي جعلي و تكراري را از هم تشخيص دهد. به اين صورت است كه رتبه‌بندي‌ها همگي واقعي خواهند بود. داده‌هاي تكراري يا ماشيني يكي از مشكلاتي است كه الكسا با استفاده از پردازش اطلاعات به حذف آن‌ها از روي داده‌هاي آماري دست مي‌زند. الكسا به عنوان شركت رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها هيچ خدماتي در زمينه بهبود رتبه الكسا ارائه نمي‌دهد.

 

نحوه محاسبه رتبه الكسا

الكسا محاسبات پيچيده زيادي براي رتبه‌بندي دارد كه نمي‌توان به صورت جزئي در مورد آن‌ها نوشت. الكسا روزانه بازديد كننده يكتا Unique Visitor و بازديد visit را براي هر سايت محاسبه مي‌كند.

تعداد بازديدكنندگان يكتا، مقداري از كاربران هستند كه در طول يك روز سايت شما را مشاهده مي‌كنند. از آنجايي كه شمارش بازديد كنندگان يكتا به صورت روزانه است، در صورت بازديد مجدد كاربر طي روزهاي بعدي نيز الكسا آن را خواهد شمرد. بازديد اما مفهوم ديگري است.

بازديد به تعداد دفعاتي گفته مي‌شود كه يك كاربر بيشتر از سي دقيقه زمان براي مشاهده يكي از صفحات وبلاگ شما به خرج داده باشد. در صورتي كه فواصل زماني بازديد كاربر كمتر از سي دقيقه باشد حتي در حالي كه مقدار بازديد كل او از وب‌سايت شما بيش از چند ساعت باشد، الكسا براي او يك امتياز بازديد در نظر خواهد گرفت. پارامتر ديگري با عنوان Pageview نيز وجود دارد كه تعداد دفعات بارگذاري شده مجدد يا همان Refresh را مي‌شمارد.

اگر سايت شما هيچ فعاليتي نداشته باشد آخرين و بزرگ‌ترين رتبه الكسا به آن اختصاص پيدا مي‌كند. اين رتبه با گذشت زمان بيشتر و بيشتر مي‌شود و در صورتي كه ۳ ماه، وب‌سايت هيچ فعاليتي نداشته باشد از ليست الكسا حذف مي‌شود. به اين ترتيب متوجه شديم كه الكسا همانند يك معلم سرسخت به شما در پايان هر روز نمره‌اي كه نشانگر بازدهي سايت است، مي‌دهد.

كافي است كه به سايت الكسا مراجعه كنيد و با وارد كردن سايت مورد نظر خودتان، رتبه آن را مشاهده كنيد. همچنين در صورتي كه مي‌خواهيد رتبه‌هاي الكساي سايت‌هاي ديگر را روي مرورگر خودتان مشاهده كنيد توصيه داريم كه از افزونه‌هاي الكسا روي آن استفاده كنيد تا زماني كه وب‌سايتي را بازديد مي‌كنيد، هم زمان رتبه الكساي روزانه آن را نيز مشاهده نماييد.

 

تأثير بازديد كننده يكتا بر كاهش رتبه الكسا

رقابت در رتبه‌هاي الكساي بالا، بر اساس تعداد بازديد كننده يكتا فشرده و تنگاتنگ است. الكسا در برابر افزايش يك بازديد يكتا در وب‌سايتي با رتبه بالا، كاهش چشم گيري در رتبه‌بندي آتي نشان مي‌دهد. روند كاهش رتبه الكسا با افزايش بازديد كننده يكتا با همين شيب تند ادامه ندارد و به صورت سهموي كم خواهد شد به طوري كه در رتبه‌هاي كم الكسا افزايش به اندازه يك بازديد كننده يكتا، نمي‌تواند تأثير زيادي روي بهبود رتبه الكسا داشته باشد.


بازه زماني به روز رساني الكسا

الكسا به صورت روزانه آمار دهي مي‌كند. بنابراين اگر مي‌خواهيد كه سرعت تغييرات سايت خود در الكسا را مشاهده كنيد، بهتر است كه روزانه آن را رصد كنيد.

 

مفهوم كاهش رتبه الكسا يا افزايش آن

اغلب ما دوست داريم كه به اعداد بزرگي دست پيدا كنيم و همين پيش‌فرض ذهني باعث شده است كه كاهش يا افزايش رتبه الكسا دچار تناقض شود. شما بايد به دنبال كاهش رتبه الكسا يا بهبود آن باشيد. افزايش رتبه الكسا به معني ناديده گرفته شدن و كاهش اعتبار سايت شما است. افزايش در كنار رتبه الكسا بار معنايي مثبت ندارد.

 

تأثير عدم توجه به كاهس رتبه الكسا

اگر تا به اينجاي مقاله به اهميت الكسا پي نبرده‌ايد بهتر است كه اين قسمت را با دقت بيشتري مطالعه كنيد. اگر به رتبه الكساي خودتان اهميت ندهيد، ممكن است تلاش شما براي بهبود كسب و كارتان هيچ سودي نداشته باشد. زماني كه سايت شما در ميان سايت كسب و كار رقيب خودتان محبوبيت كافي نداشته باشد، مسلماً در جستجوهاي گوگل، اسمي از شما در صفحه اول نمايش داده نخواهد شد.

همچنين نبايد خيال كنيد كه الكساي امروز شما كه نسبت به ديروز پيشرفت داشته است، همين روند را طي مي‌كند. بلكه همان طور كه اشاره كرديم رتبه الكسا بر اساس عملكرد ديگر وب‌سايت‌ها اندازه‌گيري و گزارش مي‌شود. پس ممكن است فردا بدون هيچ تغيير، رتبه الكساي شما بيشتر از ديروز باشد.

 

چطور مي‌توانيد باعث كاهش الكسا شويد

كاهش رتبه الكسا همانند ديگر رتبه‌بندي‌ها مي‌تواند با استفاده از روش‌هاي قانوني و غيرقانوني افزايش و كاهش پيدا كند. روش‌هاي غيرقانوني براي كاهش رتبه الكسا ساده اما گران‌قيمت و ناپايدار است. روش‌هاي قانوني كاهش الكسا همان چيزي است كه در ادامه به آن اشاره خواهيم كرد. اين روش‌ها شايد در طولاني مدت پاسخگو باشند اما پايدار و هميشگي هستند.

 

محتواي مناسب و سازنده

ساده‌ترين راه براي كاهش رتبه الكسا اين است كه محتواي جذاب و مخاطب پسند در عين رعايت همه جنبه‌هاي سئو توليد و منتشر كنيد. در طول هر ثانيه و ساعت ميليون‌ها مقاله به زبان‌هاي مختلف در وب‌سايت‌هاي مختلف توليد و منتشر مي‌شود آنچه كه باعث مي‌شود يك محتوا از ديگري پيشي بگيرد، جذابيت آن براي مخاطبين است. اگر بتوانيد محتواي جذاب توليد كنيد، مخاطبان وفاداري پيدا خواهيد كرد كه روزانه به وب‌سايت شما سر خواهند زد همين امر باعث مي‌شود كه رتبه الكساي شما افزايش پيدا كند.

 

كاهش رتبه الكسا با افزايش ترافيك

دومين روشي كه خواهيد توانست با استفاده از آن رتبه الكسا را بهبود دهيد، افزايش دادن ميزان ترافيك جاري به سمت سايت خودتان است. كوچك‌ترين فرصتي براي اين كار باعث خواهد شد تا رتبه الكساي شما بهبود پيدا كند. از جمله اين روش‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • لينك مقالات خود را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد.
  • از روش ايميل ماركتينگ استفاده كنيد.
  • با استفاده از خدمات سئو ميزان بازديد خودتان را افزايش دهيد.
  • تبليغات بنري سايت خودتان را روي سايت‌هايي با رتبه الكساي كمتر قرار دهيد.

 

تأثير بانس ريت بر كاهش رتبه الكسا

اشاره كرديم كه بازديد بيش از ۳۰ دقيقه مي‌تواند يكي از راه‌هاي كاهش رتبه الكسا باشد. براي اين كار شما نياز داريد كه بانس ريت سايت خود را كاهش دهيد. بانس ريت يا شدت فرار مخاطبين از سايت شما، مفهومي است كه نشان مي‌دهد چند درصد از مخاطبين شما با ورود به سايت، از آن خارج يا مشغول به خواندن مقالات شدند. روش‌هاي گوناگوني براي بهبود بانس ريت وجود دارد كه از جمله آن‌ها مي‌توان به استفاده از افزونه‌هاي لينك داخلي به خود سايت است.

لينك سازي داخلي از جمله بهترين توصيه‌هاي افراد متخصص به صاحبان كسب و كارهاي آنلاين است كه با اين روش مي‌توانند رتبه الكسا خود را كاهش دهند. به طور كلي هر چقدر بتوانيد كاربر را در دام سايت خود بيشتر نگهداريد، سود بيشتري هم خواهيد كرد.

 

استفاده از خدمات سئو

خدمات سئو يا آنچه كه ما به عنوان بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو مي‌شناسيم، ديگر روشي است كه به شما كمك خواهد كرد رتبه الكسا كمتري به دست آوريد. مهم‌ترين موتور جستجو و پرطرفدارترين آن‌ها گوگل است. بنابراين بايد سعي كنيد كه وب‌سايت خودتان را براي جستجوگر گوگل سازمان‌دهي كنيد. خدمات سئو و روش‌هاي بهبود آن در شرايطي كه همه سايت‌ها به دنبال مخاطبين بيشتر هستند، حرف اول و آخر را مي‌زند.

 

بك لينك‌هاي مؤثر براي كاهش رتبه الكسا

تعداد بك لينك‌هايي كه يك سايت قبول مي‌كند، تأثير زيادي بر روي كاهش الكسا دارد. اگر سايت شما ترافيك بالا داشته باشد اما بك لينك كافي در آن وجود نداشته باشد، مسلماً رتبه الكساي خوبي به دست نخواهيد آورد. عكس اين موضوع نيز صادق است، سايت‌هاي زيادي وجود دارند كه بدون داشتن بازديد كافي در طول روز، به دليل بك لينك‌هاي قوي كه دارند، رتبه الكساي كمتري هم تجربه مي‌كنند.


تجربه كاربري مناسب

از ديگر ويژگي‌هايي كه به بهبود رتبه الكسا كمك مي‌كند، مدت زمان ماندگاري كاربر در سايت شما است. همان طور كه اشاره كرديم هر چقدر كاربر مدت زيادي در سايت شما سپري كند، رتبه الكساي شما نيز كاهش پيدا مي‌كند. اين زمان كه به زمان ماند هم شهرت دارد در صورتي افزايش پيدا مي‌كند كه مخاطب با سايتي كاربر پسند مواجه شود. اگر سايت شما مورد دلخواه او نباشد، مسلماً نبايد انتظار داشته باشيد كه مخاطب مدت زيادي در سايت شما ماندگار شود.

 

فعاليت در سايت و فروم هايي با رتبه الكسا كمتر

اگر مي‌خواهيد كه رتبه الكسا سايت خودتان را به سرعت كاهش دهيد، بهتر است از ديگر سايت‌ها و فروم هاي گفتگو استفاده كنيد. به اين ترتيب كه در اين سايت‌ها و فروم ها لينك‌هايي از سايت خودتان را قرار دهيد تا مخاطبان به سمت سايت شما سرازير شوند. هرچند توصيه اكيد داريم كه بايد فروم با موضوع سايت شما هم‌خواني داشته باشد در غير اين صورت تبديل به هرزنامه خواهيد شد.

بهترين روش فعاليت اين است كه در زمان‌هايي خاص و همچنين زير پست‌هاي خاص و گفتگوهاي مربوط به خودتان لينك سايتتان را وارد كنيد. همچنين فراموش نكنيد كه در آدرس بيو خودتان لينك سايت را هم قرار دهيد تا ديگراني از اين طريق به سايت شما وارد شوند.

 

استفاده از كلمات كليدي متناسب

كلمات كليدي نقش مهم و اساسي در افزايش نرخ بازديد و كاهش رتبه الكساي شما دارند. سعي كنيد تمامي كلمات كليدي كه مربوط به كسب و كارتان است را پيدا كنيد و از تركيب‌هاي گوناگون دو تا سه عبارتي آن استفاده كنيد. بر اساس آمار به دست آمده از تأثير كلمات كليدي، عبارت‌هاي كليدي طولاني‌تر تأثير بهتري در بهبود رتبه الكساي سايت دارد.

 

بررسي رقيبان

بررسي رقبا به شما خواهد گفت كه ديگران به دنبال چه هستند و شما بايد به دنبال چه چيزي باشيد. قرار نيست هميشه همانند رقباي خود عمل كنيد گاهي شنا كردن در خلاف جهت همه رقبا به شما كمك و گاهي ضربه سختي به شما وارد مي‌كند. اين تشخيص شما است كه چه رويكردي در مقابل تحليل رقباي خود داشته باشيد. به اين ترتيب با يك رويكرد مناسب در انتخاب محتوا و كلمات كليدي خواهيد توانست بر تعداد بازديدهاي خود بيفزايد و به اين ترتيب، رتبه الكساي خودتان را كاهش دهيد. در نهايت كار خودتان را با رقبا مقايسه كنيد تا متوجه شويد آيا تصميم درستي گرفته بوديد يا نه.

 

به اشتراك گذاري مطالب

سعي كنيد مطالبي كه در سايت خود داريد به شكل لينك يا پست مستقل در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد. اين كار به كاهش الكسا كمك زيادي مي‌كند. با انتشار پست در شبكه‌هاي اجتماعي ميزان بازديد كنندگان از سايت شما افزايش پيدا مي‌كند و به اين ترتيب ارزش سايت نيز بهبود خواهد داشت. علاوه بر اين با گذشت زمان رابطه كاربري سايت شما نيز بهبود خواهد داشت.

 

بازنويسي محتواي قديمي

اگر محتواي جديد در سر نداريد و نياز شديدي به توليد محتوا در سايت احساس مي‌شود، به سراغ محتواهاي قبلي برويد. محتواهاي قبلي، نقاشي‌هاي ناقصي هستند كه شما مي‌توانيد به آن‌ها جزئيات بيشتري اضافه و دوباره منتشر كنيد. مطالبي كه بازديدهاي بيشتري داشته است را ويرايش و باز نشر كنيد چرا كه اين محتواها امتحان خود را براي جذب مخاطب پس دادند. با اين كار دوباره مخاطبان به سمت سايت شما سرازير مي‌شوند و رتبه الكساي شما بهبود پيدا مي‌كند.

 

طراحي مجدد سايت

براي جذب و نگهداشت كاربران، همواره بايد ظاهر وب سايت خود را به روز نگه داريد، در صورتي كه رابط كاربري قديمي داشته باشيد، كاربران از شما و سايت كسب و كارتان دل زده خواهند شد و به مرور زمان مخاطبان خودتان را از دست خواهيد داد. بنابراين همواره به فكر بهبود رابط كاربري وب سايت خود باشيد و اشكالات ظاهري را به مرور برطرف كنيد.

 

سخن پاياني

راه‌هاي زيادي وجود دارد كه با استفاده از آن مي‌توانيد رتبه الكساي سايت خودتان را بهبود ببخشيد. برخي از اين روش‌ها براساس كسب و كار شما جوابگو و برخي ديگر غير كاربردي‌اند. شما بايد سعي كنيد كه با تركيب كردن روش‌هاي گوناگون روزانه از رتبه الكساي خودتان بكاهيد. اگر در خصوص كاهش رتبه الكسا سوالي داريد در بخش نظرات منتظر شما خواهيم بود.

نصب دوربين مدار بسته

۳۶ بازديد

نصب دوربين مدار بسته شامل مراحل گوناگوني است. استفاده از دوربين هاي مدار بسته برخلاف بسياري ديگر از وسايل الكترونيكي ديگر به سادگي و به تنهايي ممكن نبوده و علاوه بر طراحي نقشه و برنامه‌ريزي، نيازمند نصب تجهيزات گوناگون و هماهنگي بين آن‌هاست. پس از تشخيص بهترين نوع آرايش دوربين مدار بسته در محل به جهت پوشش حداكثري محيط، تجهيزات شبكه، ذخيره‌سازي و ارتباط ميان آن ها نيز نياز به نصب تخصصي دارد. به همين جهت در اين مقاله قصد داريم آموزشي كلي در اين جهت ارائه داده و مراحل مختلف آن را توضيح دهيم.

نصب دوربين مدار بسته

طراحي و برنامه‌ريزي نصب دوربين مدار بسته

بهترين روش نصب دوربين مدار بسته به صورتي است كه همه‌ي فضاي خانه يا محل كار شما را پوشش داده و نقطه‌اي را خارج از ديد باقي نگذارد. پياده‌سازي همچين روشي هزينه‌ي بالايي داشته و گران تمام مي‌شود، چرا كه نيازمند نصب تعداد بالاي دستگاه دوربين مدار بسته و ارتباط بين آن‌هاست. به جهت بهينه‌سازي اين هزينه، لازم است كه قسمت‌هايي كه نيازمند نظارت ويدئويي هستند اولويت بندي شوند. در اين مرحله نياز است كه نقشه‌اي از محل سكونت يا كار خود تهيه كرده و قسمت‌هاي حساس آن را مشخص كنيد. هميشه اين نكته را در نظر داشته باشيد كه ميدان ديد دوربين مدار بسته نصب شده با اشيا خارجي بسته نشده باشد و قابليت نظارت حداكثري و به تمام نقاط وجود داشته باشد.

به طور معمول استفاده از دوربين مدار بسته در قسمت هاي حساس به طوري كه ورود، خروج و فعاليت‌هاي افراد، كاركنان و در صورت وقوع، سارقان را ضبط كند لازم است. به همين جهت، نصب دوربين مدار بسته در محل‌هايي كه بتواند درهاي ورودي و خروجي را تماماً پوشش دهد ضروري است. از ديگر قسمت‌هاي ضروري براي نصب دوربين مدار بسته مي‌توان به پنجره‌هاي ساختمان اشاره كرد كه مي‌تواند براي نفوذ به داخل استفاده شود. نصب دوربين مدار بسته در فضاهاي بزرگ مانند سالن، آشپزخانه و پاركنيگ، و همچنين ساير ورودي و خروجي‌ها مانند راه‌هاي ماشين‌رو و همچنين تراس‌هاي ساختمان ضروري است. بايد توجه كرد كه نصب دوربين مدار بسته در محلي با دسترسي دشوار براي سارقان انجام شود.

انتخاب تجهيزات لازم براي نصب دوربين مدار بسته

تجهيزات سيستم نظارت ويدئويي را مي‌توان به صورت جدا تهيه كرده و يا به صورت پكيج تهيه كرد. به صورت حرفه‌اي، خريد پكيج‌هاي دوربين مدار بسته توصيه نمي‌شود. از جمله دلايل آن مي‌توان به وجود تجهيزاتي بيش از حد نياز (كابل‌هاي طولاني) و عدم عملكرد درست بعضي از تجهيزات در مقابل نياز پروژه اشاره كرد. همچنين در پكيج‌هاي آماده‌ي دوربين مدار بسته براي نصب تجهيزات ذخيره‌سازي محدوديت فاصله داريم. به هر جهت خريد تجهيزات به صورت پكيج از لحاظ قيمتي به صرفه‌تر بوده و راحت‌تر است. معمولا براي نصب استفاده از 1 الي 3 دوربين مدار بسته (بسته به اندازه محل تا هر تعداد بيشتر) دستگاه ذخيره‌سازي ديجيتال (DVR)، تجهيزات مانيتورينگ و كابل‌هاي مربوطه لازم است. همچنين در استفاده‌هاي جزئي‌تر مي‌توان از دوربين هاي بدون سيم استفاده كرد.

براي خريد و نصب دوربين مدار بسته، محل پوشش تصاوير و كاربرد مورد نياز ما تعيين‌كننده است:

-در محل هاي سرپوشيده مي‌‌توان از دوربين مدار بسته ارزان‌تر و مخصوص داخل نصب كرد كه در صورت نصب در خارج از ساختمان، در حضور باران و رطوبت دچار مشكل مي‌شود، فلذا براي فضاي باز نياز به دوربين مدار بسته ضد آب و گران‌تر داريم.

-استفاده از دوربين هاي بي‌سيم نيز بسيار راحت‌تر بوده و نصب دوربين مدار بسته بي‌سيم ساده‌تر و بدون سوراخكاري فراوان است. به هر جهت در مكان‌هاي بزرگ و تعداد بالاي دستگاه، نصب دوربين مدار بسته بي‌سيم اصلا توصيه نمي‌شود. در اين دوربين‌ها با دور شدن از محل ارسال سيگنال، كيفيت تصاوير دچار افت شديد مي‌شود.

-بعضي دوربين‌ها نيز فقط در صورت احساس حركت تصاوير را ضبط كرده و مانند دزدگير عمل مي‌كنند كه در كاربري مورد نياز، مي‌‌توانند به صرفه باشد.

-دوربين‌‌هاي تحت شبكه (IP) مي‌توانند تصاوير را از طريق اينترنت منتقل كرده و كاربر در صورت نياز از هر محلي كه به شبكه‌ي اينترنت دسترسي دارد، از روي گوشي موبايل تصاوير زنده از منزل يا محل كار خود را مشاهده كند.

تصاوير ثبت شده توسط دوربين مدار بسته نيازمند تجهيزات ذخيره‌سازي و مانيتورينگ هستند. به همين منظور بايد براي ذخيره‌سازي اطلاعات اقدام به خريد دستگاه ذخيره‌سازي ديجيتال (DVR) كرد. دستگاه DVR مي‌تواند با اتصال به دوربين مدار بسته، اطلاعات تصاوير را دريافت كرده و اقدام به ذخيره‌سازي و پخش آن كند. براي پخش مي‌‌توان از صفحه نمايش كامپيوتر يا يك تلويزيون معمولي استفاده كرد. حافظه‌ي دستگاه‌هاي DVR و تعداد ورودي در آن‌ها بسته به نياز مشتري متفاوت است و در هنگام خريد بايد به آن دقت كرد. دستگاه‌هاي DVR مي‌توانند اطلاعات صد ها دوربين را دريافت، پخش و ذخيره كنند، و يا اطلاعات يك روز از يك دوربين را در خود نگاه دارند.

براي نصب دوربين مدار بسته مي‌توان از تجهيزات ديگر ذخيره‌سازي شامل نوارهاي ضبط آنالوگ (VCR) و دستگاه ذخيره‌سازي تحت شبكه (NVR)  نيز استفاده كرد. نحوه‌ي عملكرد اين ها هم مشابه DVR است، با اين تفاوت كه در VCR از نوارهاي خالي براي ذخيره‌سازي اطلاعات استفاده مي‌شود. در دستگاه ذخيره سازي تحت شبكه نيز از سيگنال اينترنتي به اين منظور استفاده مي‌شود. دستگاه‌هاي NVR در دوربين مدار بسته تحت شبكه (IP) كاربرد دارند. به دليل حجم پايين سيم‌كشي در اين نوع دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي، استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. همچنين با استفاده از NVR با فاصله گرفتن از دوربين و زياد شدن طول كابل، كيفيت تصاوير دستخوش تغيير نمي‌شود.

دستگاه DVR

مراحل نصب دوربين مدار بسته

انتخاب محل نصب

براي نصب دوربين مدار بسته در قسمت‌هاي داخلي ساختمان بايد توجه كرد كه بهترين نقطه براي پوشش حداكثري و بهينه‌ي فضا انتخاب شود. معمولا در فضاهاي داخلي گوشه‌ي بالاي ساختمان كه محل تقاطع سقف و ديوار است محلي مناسب براي دوربين مدار بسته مي‌باشد. دوربين بايد با زاويه‌اي به سمت پايين قرار گيرد. همچنين در فضاهاي خارجي ساختمان بايد توجه داشت كه دوربين در معرض ديد بوده ولي ارتفاع دوربين با زمين تا حدود حداقل 3 متر باشد، چرا كه براي متخطيان به سادگي قابل دسترسي و آسيب‌رساني نباشد.

اتصال به ساختمان

اولين مرحله در اجراي سيستم نظارت ويدئويي، وصل آن به ديوار (يا قسمت نگهدارنده از ساختمان) است. به طور معمول نصب دوربين مدار بسته با استفاده از سوراخكاري و پيچ انجام مي‌شود، هرچند برخي از دوربين هاي مدار بسته داراي قسمت چسبناكي براي اتصال به ديوار هستند. استفاده از چسب براي نصب دوربين مدار بسته مطمئن نبوده و به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. مراحل معمول براي نصب دوربين مدار بسته با دريل و سوراخ‌كاري شامل علامتگذاري محل پيچ‌ها روي ديوار، سوراخكاري نقطه‌هاي علامت‌گذاري شده با دريل، جا زدن رول پلاك و پيچ كردن دوربين در محل مشخص شده است. در انتها مي‌توان دوربين مدار بسته را در زاويه‌ي دلخواه تنظيم نمود.

منبع تغذيه

پس از نصب دوربين مدار بسته بايد منبع تغذيه‌ي آن را وصل نمود. تمام دوربين‌هاي مدار بسته در درجه‌ي اول نياز به يك كابل براي انتقال انرژي هستند. حتي دوربين مدار بسته بي‌سيم نيز براي برق خود نياز به سيم دارد و اصطلاح بي‌سيم به انتقال اطلاعات صدا و تصوير مربوط مي‌شود. كابل برق دوربين مدار بسته را بايد از طريق سوكت به پشت دستگاه وصل كرده و از سمت مقابل به برق شهري وصل كنيم. در دوربين هاي مدار بسته ضد آب كه در فضاهاي آزاد و در معرض باران كاربرد دارند، بايد سوكت‌هاي برق در درپوش‌هاي ضد آب قرار گيرند.

اتصال به دستگاه ذخيره‌سازي

انتقال داده در دوربين مدار بسته با كابل BNC انجام مي‌شود. كابل‌هاي BNC كابل‌هاي متقارني بوده كه استفاده از آن‌ها بسيار ساده است. در نصب دوربين مدار بسته بايد ابتدا يك طرف كابل BNC را به خروجي دوربين (Output) و سمت ديگر آن را به ورودي دستگاه ذخيره‌ساز ديجيتال (DVR) متصل نمود. درگاه ورودي در DVR مهم است و بايد به خاطر داشت كه از كدام درگاه استفاده مي‌شود، چرا كه در هنگام مشاهده‌ي تصاوير به اين اطلاعات نياز داريم. در صورتي كه دوربين مدار بسته قابليت استفاده از كابل BNC را ندارد بايد از تجهيزات تبديل به BNC كه به سادگي قابل تهيه‌اند، استفاده كرد.

دوربين‌هاي بي‌سيم

دوربين هاي بي‌سيم نياز به كابل BNC جهت انتقال اطلاعات از دوربين به دستگاه DVR ندارند. براي استفاده از اين دوربين‌ها نياز به كامپيوتري با قابليت اتصال Wireless به دوربين داريم. بعضي از دوربين‌ها نيز داراي يك گيرنده‌ي كوچك هستند كه با استفاده از درگاه USB به كامپيوتر متصل مي‌شود. نرم‌افزار مورد استفاده در اين نوع دوربين‌ها توسط شركت سازنده ارائه شده و بايد براي استفاده از آن اين نرم‌افزار را بر روي كامپيوتر مورد استفاده نصب نمود. مراحل كار با دوربين توسط سازنده در نرم‌افزار توضيح داده شده است. اين دوربين‌ها داراي يك IP هستند (مانند 192.168.0.1) كه مي‌‌توان با تايپ آن در بروزر كامپيوتر به تصوير دوربين دسترسي پيدا كرد.

اتصال به مانيتور

پس از دريافت تصاوير از دوربين و انتقال آن‌ها به دستگاه DVR براي ذخيره‌سازي، نوبت به نمايش تصاوير روي مانيتور جهت نظارت ويدئويي مي‌رسد. براي اتصال دستگاه DVR به مانيتور مي‌‌توان از كابل‌هاي BNC، HDMI و كوآكسيال استفاده كرد. مي‌توان به تعداد ورودي دستگاه DVR به آن دوربين متصل كرد، ولي براي گرفتن خروجي و مشاهده تصوير بايد به اينكه هر دوربين به كدام ورودي متصل شده توجه كرد. با استفاده از هر نوع از كابل‌هاي قابل استفاده، بايد ابتدا يك سر كابل را به قسمت خروجي (Output) دستگاه ذخيره‌ساز ديجيتال (DVR) متصل كرده و سپس قسمت ديگر آن را به قسمت ورودي (Input) تلويزيون يا صفحه نمايش، متصل كرد.

اكنون پياده‌سازي سيستم نظارت ويدئويي به پايان رسيده است. لذا بايد براي رفع هرگونه مشكلات، مراحل نصب را بازبيني و كنترل كرد. ابتدا بايد مطمئن شد كه دوربين، مانيتور و دستگاه DVR همگي به درستي به منبع برق متصل بوده و روشن هستند. سپس كابل‌هاي ارتباطي بين آن‌ها و صحت نصب در آن‌ها كنترل شود. استفاده از درگاه درست ورودي و خروجي در دوربين، DVR، و مانيتور بسيار مهم است. بعضي از مانيتورها مي‌توانند ورودي هاي مختلفي را به صورت همزمان نمايش دهند، در حالي كه  در بعضي ديگر بايد با استفاده از دكمه‌ي Input ورودي نمايش داده شده را تغيير داد.

راهكارهاي بهبود سيستم

محل درست قرارگيري DVR

در نصب يك سيستم نظارت ويدئويي از تعداد زيادي دوربين مدار بسته استفاده مي‌شود. براي نصب دوربين مدار بسته در بهترين و بهينه‌ترين حالت، بهتر است كه از يك نقطه مركزي جهت جمع‌آوري كابل‌هاي انتقال تصوير استفاده كرد. توجه كنيد كه در پياده‌سازي يك سيستم واحد امنيتي، شما تنها به يك دستگاه DVR نياز داريد، لذا بهتر است كه اين دستگاه در محلي قرار گيرد كه در عين استفاده از كمترين كابل، راحت‌ترين دسترسي را به دوربين‌هاي مختلف در اتاق، حياط، ورودي و خروجي، پاركنيگ، دفتر، انبار و سالن داشته باشد.

استفاده از كابل تركيبي برق و تصوير

بهترين و رايج‌ترين نوع كابل براي استفاده در دوربين مدار بسته، استفاده از كابل تركيبي برق و تصوير (Siamese) است. اين كابل ها در واقع دو كابل متصل به هم هستند كه قابليت انتقال تصاوير و انرژي را به صورت همزمان ميسر مي‌كنند. در نتيجه براي نصب هر دوربين تنها نياز به يك كابل داريم. قسمت قرمز و سياه كابل ها براي انتقال برق (قرمز به نشانه قطب مثبت و سياه به نشانه قطب منفي) و قسمت ديگر براي انتقال تصوير است كه خود مي‌تواند يك كابل BNC  يا كوآكسيال باشد.

استفاده از جعبه تقسيم

با استفاده از يك جعبه تقسيم مي‌توان كابل برق همه‌ي دوربين‌ها را به يك نقطه متصل كرده و از سيم‌كشي منظم‌تري بهره برد. معمولا از اين جعبه تقسيم ها براي دوربين‌هايي كه به هم نزديكند و يا دوربين‌هايي كه به منبع برق در نزديكي خود دسترسي ندارند استفاده مي‌شود. جعبه‌هاي تقسيم به تعداد مشخصي خروجي داشته و قبل از تهيه جعبه تقسيم مناسب بايد توجه داشت كه چه تعداد دوربين براي استفاده از آن داريم. اين دستگاه را بايد پس از نصب به شبكه برق متصل كرد. از اشكالات استفاده از جعبه تقسيم نيز مي‌توان به استفاده از متراژ بيشتري سيم انتقال برق اشاره كرد.

پنهان‌سازي سيم‌ها

براي نصب يك سيستم مرتب و با ظاهري زيبا، بهتر است سيم‌ها و كابل‌هاي استفاده شده را به خوبي پنهان كنيم. براي پنهان‌سازي كامل اين سيم‌ها بايد با برق‌كشي ساختمان و نقشه‌ي آن آشنا بوده و از لوله‌هاي از پيش تعيين شده استفاده كرد. همچنين در ساختمان‌هايي كه از سقف كاذب بهره مي‌برند مي‌توان انتقال پنهان كابل‌ها را به سقف كاذب سپرد. به هر جهت و در صورت عدم امكان استفاده از اين ويژگي‌هاي ساختمان، بهتر است سيم‌ها به صورت مرتب و از گوشه و كنارهاي ديوار رد شده و با استفاده از منگنه يا داكت، مسير آن‌ها را مشخص و مرتب كرد.

نصب دوربين مدار بسته

كلام آخر

يك سيستم شامل دوربين مدار بسته داراي پيچيدگي هاي خاص خود بوده و نيازمند بررسي تخصصي است. اين ويژگي‌ها از مراحل قبل از طراحي پروژه آغاز گشته و تا پس از نصب ادامه دارد. در سيستم‌هاي بزرگتر، تعداد دوربين بالا و پروژه‌هاي پيچيده، نصب دوربين مدار بسته نياز به تجربه‌ي تخصصي افراد فعال در اين حرفه دارد. پيش‌نهاد مي‌شود براي نصب دوربين مدار بسته و مخصوصاً در مكان‌هاي بزرگتر كه نياز به دوربين‌هاي تعداد بالا دارند، از شركت‌هاي معتبر در اين حرفه مشاوره گرفته و از خدمات آن‌ها در پياده‌سازي اين سيستم‌ها استفاده كنيد.